UA | ....
Artem Pogribnyy werd geboren in de stad Dnepropetrovsk,
Oekraïne, waar hij de eerste twintig jaar van zijn leven doorbracht in een gezellig huis gebouwd door zijn grootvader. Hier kreeg hij van zijn vader zijn eerste
kunstlessen schilderen en tekenen. Later studeerde hij aan de Dnepropetrovsk State Art School en het Kharkov Art and Industry Institute, waar hij in 1994 afstudeerde
met een graad in restauratie van schilderijen.
Naast het maken van zijn eigen kunst werkt Artem zijn hele leven als kunstrestaurateur. De geur van oude schilderijen, verborgen afbeeldingen, donkere vernis,
het mysterie van de verloren fragmenten zijn een constante bron van inspiratie.
Tot zijn grote verdriet werd het familiehuis verwoest en werd er een enorm, karakterloos flatgebouw gebouwd op de plaats van het familienest. Sindsdien is Artem
constant op zoek naar een thuis. Later bouwde hij een nieuw leven op in Kharkiv en creëerde hij een warm en comfortabel huis met zijn gezin. Artem werd opnieuw
gedwongen dit huis te verlaten in februari 2022, toen de eerste bombardementen begonnen. Hij moest niet alleen het huis en de stad verlaten, maar hij moest
zijn vrouw en dochter een veiliger plek laten zoeken buiten Oekraïne, waar ze lange tijd bij de familie Krapels in Maastricht woonden. Sindsdien verblijft hij in
het westen van Oekraïne en de zoektocht naar een veilige en huiselijke plek om te leven in deze wereld, comfort, stilte en innerlijke rust heeft een nieuwe urgentie gekregen.
De zoektocht naar een thuis, de verloren schoonheid, de bewondering voor de oude Europese steden en vervlogen tijdperken hebben geleid tot een nieuwe serie schilderijen genaamd Dream Fragments, die stuk voor stuk werden voltooid op een van de dagen van deze nieuwe oorlog.
Een blik op de schoonheid van oude parken en gebouwen door het prisma van het moderne digitale leven heeft geleid tot de stijl van schilderijen, die
'postindustriële romantiek' kan worden genoemd. Het interieur dat overgaat in een landschap en de architectuur die in een stilleven is geplaatst, verwijzen
naar de esthetiek van het laat-surrealisme.
Technologie voor het maken van schilderijen:
Eerst worden lagen acrylvuller en verf aangebracht om textuur, effecten en een basis kleurenschema op het canvas te creëren. Dan begint het basisproces van het
maken van een foto met acrylverf. Nadat het basiswerk is voltooid, wordt het hele beeld bedekt met een laag speciale acrylvernis. Na het drogen wordt het schilderij
afgewerkt door dunne, doorschijnende lagen olieverf aan te brengen, waardoor een subtiele overgang van kleuren en een "sfumato"-effect wordt bereikt.
De kleuren drogen twee weken. Daarna wordt het schilderij bedekt met een laatste laag olieverfvernis.
contact: T +31 655 105 734 / info@galerie043.nl
 |